Vilkår og betingelser FOODSTED Inventar

Returpolicy for FOODSTED dagligvarer og matvarer

Innen 30 dager: hvis en kunde ønsker å returnere produktene, må kunden betale frakt for at produktene skal ankomme trygt – Først da vil en refusjon for produktene bli utstedt. Frakt til og fra mottaker vil ikke bli refundert. De samme betingelsene gjelder hvis forsendelser returneres på grunn av lokale tollavvisninger av forsendelsen, eller på grunn av mottakers manglende betaling av avgifter eller skatter.

Hvis produktet ditt er ødelagt eller har feil, vil vi utstede en full eller delvis refusjon for de skadde produktene – kunden må gi bilder av feilene, skadene osv.

Kundens ansvar

Når man bestiller, må kundene være klar over:

Vilkår og betingelser FOODSTED Inventar

For å sikre leveringstid og kvalitet på produktet, kan du bestille produkter fra FOODSTEDs vedlikeholdte lager med en forretningsadresse nær leveringsadressen du spesifiserer. Utvalget og tilgjengeligheten av FOODSTEDs produkter varierer fra tid til tid, og kunden henvises til plattformen for oppdatert informasjon om dette.

Vennligst les disse vilkårene og betingelsene nøye og sørg for at du forstår dem før du bruker nettbutikken vår eller FOODSTED-appen. Ved å bruke nettbutikken eller appen godtar du å være bundet av disse vilkårene og betingelsene.

INNLEDNING

Dette kjøpet er regulert av standard salgsvilkår for forbrukerkjøp av varer over internett, gitt nedenfor. Med 'forbrukerkjøp' menes her salg av varer til forbrukere som ikke primært handler for kommersielle formål, og der selgeren handler for kommersielle formål ved å selge varer via internett. Kontrakten er utviklet, og dens bruk anbefales av Forbrukerrådet i Norge.

Forbrukerkjøp via internett er regulert primært av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukerne obligatoriske rettigheter. Kontraktens vilkår skal ikke forstås som en begrensning av juridiske rettigheter, men snarere som en presentasjon av partenes viktigste rettigheter og plikter i forbindelse med kjøpet. Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som er angitt i disse salgsbetingelsene.

For tilfeller der kontrakten ikke gir en direkte løsning på et problem, må kontrakten suppleres med relevante lovbestemmelser.

1. AVTALE

En avtale mellom en kjøper og selger består av informasjonen om kjøpet gitt av selgeren i bestillingsdelen av nettbutikken (inkludert f.eks. informasjon om produktets art, kvantitet, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (som e-post, chat), samt disse salgsbetingelsene.

Ved konflikt mellom informasjonen om kjøpet gitt av selgeren i bestillingsdelen av nettbutikken, den direkte korrespondansen mellom partene og vilkårene gitt i salgsbetingelsene, vil den direkte korrespondansen mellom partene og informasjonen gitt i bestillingsdelen gå foran salgsbetingelsene.

Salgsbetingelsene vil imidlertid gå foran hvis informasjonen gitt av selgeren eller korrespondansen inneholder vilkår som er i strid med bindende lovgivning.

2. PARTER

SELGER

Firmanavn: FOODSTED

Kontaktadresse: Bjorkeveien 2,4315 Sandnes Norway

Telefonnummer: +47 466 50 619

Organisasjonsnummer: 926 426 249

KJØPEREN er den personen som legger inn bestillingen.

3. PRISER

Alle priser i nettbutikken og på FOODSTED mobilapp vises i NOK (i Norge) inkludert alle tollgebyrer, avgifter og mva. Fraktkostnader er ekskludert. Priser kan endres uten ytterligere varsel hvis mva, avgifter, kurs og/eller andre gebyrer endres.

Ingen ekstra importavgifter vil bli belastet av ditt land, da alle tollgebyrer og håndtering er forhåndsbetalt av FOODSTED AS og håndteres av leveringstjenesten.

4. INNGÅELSE AV AVTALE

Avtalen er bindende for begge parter så snart selgeren mottar kjøperens bestilling.

Imidlertid er en part ikke bundet av avtalen hvis det har oppstått skrivefeil eller trykkfeil i tilbudet gitt av selgeren i bestillingsdelen av nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den andre parten innså eller burde ha innsett at en slik feil var til stede.

5. BETALING

Avhengig av kjøperens bostedsland, tilbyr vi betaling gjennom kreditt-/debetkort og Vipps.

Selgeren kan belaste kjøperen for produktene på det tidspunktet det sendes fra selgeren til kjøperen.

Hvis kjøperen bruker et kredittkort eller debetkort for å gjøre betalingen, kan selgeren holde igjen beløpet på kortet for bestillingen i opptil fire dager fra tidspunktet bestillingen er lagt inn.

Ved betaling med kredittkort vil kredittkjøpsloven være gjeldende.

Hvis selgeren tilbyr fakturering etter levering, skal fakturaen utstedes når varen er sendt. Forfallsdatoen skal settes til minimum 14 dager fra kjøperen mottar leveringen.

Hvis selgeren har et spesielt behov for å kreve forhåndsbetaling fra kjøperen, som er tilfellet med varer som skal importeres på forespørsel eller tilpasses kjøperen, kan selgeren kreve dette.

Imidlertid er en part ikke bundet av avtalen hvis det har oppstått skrivefeil eller trykkfeil i tilbudet gitt av selgeren i bestillingsdelen av nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den andre parten innså eller burde ha innsett at en slik feil var til stede.

Kjøpere under 18 år kan kun betale direkte når selgeren leverer produktene eller som etterkrav ved post.

5.1 Betalinger med Dintero

Du kan betale med kortet ditt og VIPPS, alle betalinger går gjennom Dintero. Eventuelle spørsmål relatert til betalinger gjennom Dintero bør rettes til din lokale Dintero-bedrift. https://www.dintero.com/

Hvis du betaler med kort, belastes beløpet når du fullfører kjøpet.

Se Dinteros vilkår og betingelser for ditt land her: https://www.dintero.com/terms/terms-of-service

5.2 Dintero personvern

For å tilby deg bruk av Dinteros betalingsmetoder, må vi dele noen opplysninger om deg med Dintero. Dette skjer bare hvis du velger Dintero som betalingsmetode. Dintero bruker opplysningene til å vurdere om du vil kvalifisere til å bruke deres betalingsmetoder.

Informasjonen som brukes er navn, adresse, e-postadresse, telefonnummer, betalingshistorikk og bestillingsinformasjon som betalingsmetode, frakttype, bestillingsdetaljer og lignende.

Bruken av denne informasjonen er regulert i henhold til gjeldende personvernlover og Dinteros personvernerklæring.

6. LEVERING

Levering av produktene fra selger til kjøper skal skje på den måten, sted og tid som er angitt i bestillingsdelen av nettbutikken.

Hvis leveringstid ikke er angitt i bestillingsdelen, skal selgeren levere produktene til kjøperen innen en rimelig tid og ikke senere enn 30 dager etter at bestillingen er lagt inn av kunden.

Hvis selgeren skal sørge for at varene sendes til kjøperen, er han/hun pålagt å ha produktene sendt til destinasjonen på en passende måte og under normale forhold for slik transport (leveringstjeneste). Destinasjonen er til kjøperen med mindre andre, spesielle avtaler er inngått mellom partene.

6.1 GEBYRER FOR UPÅKREVDE PAKER

For alle upåkrevede pakker vil kunden bli belastet alle gebyrer i forbindelse med forsendelse og retur. Vi forbeholder oss retten til å belaste kostnadene ved håndtering som oppstår når en pakke ikke blir påkrevet (returforsendelse, fraktgebyr osv.). Vi tar et gebyr på 500 NOK hvis pakken ikke blir hentet av kunden.

Hvis du nekter å akseptere en sendt bestilling av en hvilken som helst grunn, vil kunden bli belastet alle gebyrer i forbindelse med forsendelse og retur. Den gjenværende verdien av bestillingen vil bli kreditert kundens bankkonto.

8. ANGRERETT

Kjøperen kan ombestemme seg og bruke angreretten for avtalen i henhold til bestemmelsene i angrerettloven. Angrerett betyr at kjøperen kan returnere et produkt til selgeren uten grunn, selv om det ikke har noen feil og selv om det ennå ikke er levert.

Kjøperen må informere selgeren om at han/hun vil utøve denne retten innen 14 dager etter at produktet, den foreskrevne informasjonen om retten og angrefristskjemaet er mottatt.

Hvis kjøperen mottar angrefristskjemaet og den nødvendige informasjonen på et senere tidspunkt enn tidspunktet for produktleveringen, vil angrefristen begynne på dagen kjøperen mottar angrefristskjemaet og informasjonen.

Hvis kjøperen ikke har mottatt tilstrekkelig informasjon eller et angrefristskjema, vil angrefristen utløpe tre måneder etter at produktet er mottatt. Hvis kjøperen ikke har mottatt noen informasjon om angreretten i det hele tatt, vil fristen være ett år.

Av sertifiseringsgrunner bør informasjonen fra kjøperen til selgeren om utøvelse av angreretten være skriftlig (angrefristskjema, e-post, fax eller brev), og må inneholde informasjon om hvordan kjøperen vil returnere produktene til selgeren.

Når angreretten utøves, må produktene returneres til selgeren innen en rimelig tid. Selgeren må betale tilbake hele kjøpesummen for produktene innen 14 dager fra dagen selgeren mottar varene eller en lapp/seddel for å hente bestillingen, eller produktene er stilt til selgerens disposisjon.

Selgeren kan ikke sette gebyrer for kundens bruk av angreretten, selv om selgeren kan kreve at kjøperen betaler kostnadene knyttet til å returnere produktene.

Kjøperen har ikke rett til å kansellere deler av et kjøp hvis kjøpet av denne varen inkluderer en eller flere tilleggsvarer uten kostnad. I kjøp der en eller flere varer er inkludert uten kostnad, må alle produktene på dette spesielle varekjøpet returneres til selgeren hvis angreretten brukes.

Kjøperen kan sjekke produktene før han/hun kansellerer kjøpet. Produktene må imidlertid kunne leveres til selgeren i omtrent samme tilstand og kvantitet som det var da kjøperen mottok det. Kjøperen bør returnere varene til selgeren i originalemballasjen, hvis mulig. Med alle etiketter intakte, og uten lukt eller dyrehår.

Ikke returnerbart til enhver tid: Mat, Mangoer.

9. REKLAMASJON OG FRIST FOR Å MELDE REKLAMASJON VED FORSINKELSE

Hvis produktet er defekt, må kjøperen informere selgeren innen en rimelig tidsfrist om at han/hun ønsker å reklamere. Fristen for dette kan aldri være mindre enn to måneder fra tidspunktet forbrukeren oppdaget feilen.

Kravet må imidlertid fremsettes innen to år fra den tid kjøperen overtok varene. Hvis produktet eller deler av det er ment å vare i en betydelig lengre periode, vil fristen for kravet være fem år.

Ved forsinkelse må et krav fremsettes til selgeren innen en rimelig tidsfrist etter at den fastsatte leveringstiden har kommet og produktet ikke er levert.

Avhengig av type produkt og om dette er aktuelt, kan kjøperen også velge å sende et krav direkte til kredittutstederen (kredittkortselskapet).

Meldingen til selgeren eller kredittutstederen bør være skriftlig (e-post eller brev).

10. KJØPERENS RETTIGHETER VED FORSINKELSE

Hvis selgeren ikke leverer produktene eller leverer det senere enn det som ble avtalt mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen, i henhold til forskriftene i kapittel 5 av forbrukerkjøpsloven og avhengig av omstendighetene, holde tilbake det betalbare beløpet, kreve oppfyllelse, si opp avtalen og kreve erstatning fra selgeren.

Oppfyllelse: Hvis selgeren ikke leverer varene på den fastsatte leveringstiden, kan kjøperen holde seg til kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra selgeren.

Kjøperen kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse hvis det er en hindring for oppfyllelse som selgeren ikke kan overvinne eller hvis oppfyllelse vil medføre en ulempe eller kostnad så stor for selgeren at det står i betydelig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller kjøpet. Hvis disse vanskelighetene opphører innen en rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Oppsigelse: Kjøperen kan si opp avtalen med selgeren hvis forsinkelsen er betydelig eller hvis selgeren ikke leverer produktene innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har satt. Kjøperen kan imidlertid ikke si opp avtalen før tilleggsfristen er nådd med mindre selgeren har opplyst at han/hun ikke vil oppfylle innen denne fristen.

Erstatning: Videre kan kjøperen kreve erstatning for tap som oppstår på grunn av forsinkelse forårsaket av selgeren; jf. forbrukerkjøpsloven § 24.

Kjøperen må melde fra om eventuelle krav til selgeren; jf. punkt 9 i denne kontrakten.

11. KJØPERENS RETTIGHETER VED FEIL

Hvis produktet er defekt og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen, i henhold til forskriftene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 og avhengig av omstendighetene, holde tilbake betalingen, velge mellom retting og ny levering, kreve avslag, kreve at avtalen sies opp sammen med erstatning fra selgeren.

Retting eller ny levering: Hvis produktet er defekt, kan kjøperen kreve at selgeren retter feilen eller leverer et tilsvarende produkt på nytt. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav hvis oppfyllelse av kravet er umulig eller medfører urimelige utgifter for selgeren.

Selgeren skal fullføre rettingen eller ny levering innen en rimelig tidsfrist. Rettingen eller ny levering skal skje uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke vil få dekket sine utgifter, og uten betydelig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke forsøke retting eller ny levering mer enn to ganger for samme feil med mindre det foreligger spesielle grunner som gjør ytterligere forsøk rimelige.

Selv om kjøperen ikke krever verken retting eller ny levering, kan selgeren tilby retting eller ny levering hvis dette skjer uten forsinkelse. Hvis selgeren gir slik retting eller ny levering, kan kjøperen ikke kreve avslag eller oppsigelse av avtalen.

Avslag: Hvis feilen ikke blir rettet eller leveres på nytt, kan kjøperen kreve et forholdsmessig avslag.

Oppsigelse: I stedet for avslag kan kjøperen si opp avtalen; unntatt i tilfelle av ubetydelige feil.

Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap påført som følge av produktfeilen; jf. forbrukerkjøpsloven § 33.

Kjøperen må fremme eventuelle krav til selgeren; jf. punkt 9 i denne kontrakten. Forskriftene om krav gjelder i tillegg til og uavhengig av forskriftene om angreretten og eventuelle garantier gitt av selgeren.

12. SELGERENS RETTIGHETER VED KJØPERENS KONTRAKTSBRUDD

Hvis kjøperen ikke betaler eller på annen måte oppfyller sine kontraktsmessige plikter, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren, i henhold til forskriftene i kapittel 9 av forbrukerkjøpsloven og avhengig av omstendighetene, holde tilbake produktet, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve at avtalen sies opp sammen med erstatning fra kjøperen.

Selgeren kan også, avhengig av omstendighetene, kreve renter ved forsinket betaling, et inkassogebyr og et gebyr for ikke-forhåndsbetalte, uhentede varer.

Oppfyllelse: Hvis kjøperen ikke betaler, kan selgeren holde seg til kjøpet og kreve at kjøperen betaler kostnadene (oppfyllelse). Hvis produktet ikke er levert, vil selgeren miste sin rett hvis han/hun venter urimelig lenge med å fremsette kravet.

Oppsigelse: Ved betydelig betalingsbrudd eller annet betydelig brudd fra kjøperen, kan selgeren si opp avtalen. Selgeren kan imidlertid ikke si opp avtalen etter at betalingen er utført.

Selgeren kan også si opp kjøpet hvis kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse satt av selgeren. Selgeren kan imidlertid ikke si opp kjøpet før tilleggsfristen, med mindre kjøperen har opplyst at han/hun ikke vil betale.

Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap påført som følge av en kontraktsbrudd fra kjøperens side; jf. forbrukerkjøpsloven § 46.

Renter relatert til forsinket betaling/inkassogebyr: Hvis kjøperen ikke betaler beløpet angitt i kontrakten, kan selgeren kreve renter på beløpet, i henhold til lov om renter ved forsinket betaling.

I tilfeller der betaling ikke skjer, kan gjelden bli sendt til inkasso etter at en advarsel er gitt, og kjøperen kan da holdes ansvarlig for gebyrer i henhold til lov om inkasso og annen gjenkrevning av fordringer.

Gebyrer for uhentede, ikke-forhåndsbetalte varer: Hvis kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøperen et gebyr pluss returfrakt. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utgifter ved å levere varene til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

13. GARANTI

Garantier gitt av selgeren eller produsenten gir kjøperen ytterligere rettigheter utover de obligatoriske rettighetene han/har har etter loven. Dermed innebærer en garanti ingen begrensning av kjøperens rett til å reklamere eller kreve i tilfelle forsinkelse eller feil i henhold til punkt 10 og 11.

14. PERSONOPPLYSNINGER

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren bare innhente og lagre de personopplysningene som er nødvendige for at selgeren skal kunne utføre sine plikter i henhold til avtalen. Personopplysninger om kjøpere under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har fått samtykke fra foreldre eller verger. Kjøperens personopplysninger skal bare gis til andre hvis dette er nødvendig for at selgeren skal kunne oppfylle avtalen med kjøperen, eller i tilfeller der dette er pålagt ved lov.

Selgeren kan bare innhente kjøperens fødselsnummer hvis det er et faktisk behov for sikker identifikasjon og slik innhenting er nødvendig.

Hvis selgeren ønsker å bruke kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel å sende reklame eller informasjon til kjøperen utover det som er nødvendig for å oppfylle avtalen, må selgeren innhente samtykke fra kjøperen ved inngåelse av avtalen. Selgeren må informere kjøperen om hvordan personopplysningene vil bli brukt og hvem som vil bruke dem. Kjøperens samtykke må være frivillig og gis aktivt, f.eks. ved å krysse av en boks.

Det skal være enkelt for kjøperen å kontakte selgeren, for eksempel per telefon eller e-post, hvis han/hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han/hun ønsker at selgeren skal slette eller endre personopplysningene.

15. KONFLIKTLØSNING

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan kontakte Forbrukerrådet for å få hjelp i tilfelle av tvist med selgeren. Hvis en minnelig løsning ikke oppnås etter mekling av Forbrukerrådet, kan partene be skriftlig om at Forbrukerrådet forelegger tvisten til Forbrukertvistutvalget.

Avgjørelser fattet av Forbrukertvistutvalget er juridisk bindende i fire uker etter kunngjøring. Før avgjørelsen blir juridisk bindende, kan partene, ved å sende en stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe avgjørelsen inn for tingretten.